Co obejmuje remont kapitalny wózka widłowego?
Wózki widłowe należą do maszyn, które są mocno eksploatowane w zakładach. W celu zachowania ich sprawności, niezbędne jest systematyczne przeprowadzanie czynności serwisowych, a w przypadku znacznego zużycia części i podzespołów, konieczna jest ich wymiana. Na czym polega remont kapitalny silnika wózka widłowego i kiedy należy go przeprowadzić?
Remont kapitalny silnika wózka widłowego – kiedy należy do wykonać?
Tempo zużywania poszczególnych części wózka widłowego zależy od intensywności jego eksploatacji. Generalny remont jest przeprowadzany, gdy ilość usterek jest znaczna, a zużycie jednego elementu może spowodować uszkodzenie kolejnych. Spadek mocy silnika, nadmierne zużycie oleju, podejrzane dźwięki podczas jazdy, luzy w układzie kierowniczym, wycieki płynów, problemy z hamulcami oraz pęknięcia konstrukcji to tylko niektóre sygnały świadczące o tym, że maszyna wymaga generalnego remontu. Dlatego kluczową rolę pełnią przeglądy techniczne, podczas których można wykryć ukryte usterki zagrażające bezpieczeństwu użytkowania wózka.
Co obejmuje remont kapitalny silnika wózka widłowego?
Remont kapitalny silnika wózka widłowego poprzedzany jest oceną wszystkich mechanizmów i konstrukcji. Dlatego pierwszą czynnością jest demontaż maszyny. Remont obejmuje:
- Układ hamulcowy – podczas generalnego remontu do najczęściej wymienianych części należą: cylinderki, szczęki, bębny, linki, okładziny hamulcowe, elementy elektryczne i hydrauliczne. Działanie hamulców powinno być na bieżąco sprawdzane przez operatorów i w razie nieprawidłowości, wózek powinien zostać oddany do naprawy. Niedopuszczalne są wycieki płynu hydraulicznego lub spowolnione działanie hamulców.
- Silnik – to serce wózka, które prędzej lub później musi zostać poddane generalnemu remontowi. Do cech świadczących o zużyciu elementów silnika w zależności od typu (spalinowy lub elektryczny) należą: nadmierne pobieranie oleju, problemy z rozruchem, nierównomierna i hałaśliwa praca, nadmiar dymu z rury wydechowej, szarpanie w czasie jazdy i większe zużycie paliwa. W zależności od stopnia zużycia poszczególnych części, remont kapitalny może obejmować regenerację lub wymianę elementów. Po zmontowaniu, każdy silnik (spalinowy lub elektryczny) zostaje przetestowany w celu sprawdzenia, czy wszystkie usterki zostały usunięte.
- Układ kierowniczy – luzy oraz duży opór podczas skręcania najczęściej świadczą o tym, że elementy układu kierowniczego uległy zużyciu. Dlatego podczas kapitalnego remontu wymianie mogą podlegać: końcówki drążka kierowniczego, elementy przekładni, drążek kierowniczy, czujnik skrętu, przeguby, łożyska, silniczek elektryczny i czujniki, przewody oraz płyny.
- Układ hydrauliczny – w wózkach widłowych, często dochodzi do zużycia siłowników hydraulicznych, wskutek czego tracą moc. Najczęściej remont obejmuje wymianę zużytych elementów, tj.: dławnic, tłoków, końcówek do cylindrów, ucha, obejm, przewodów, zaworów bezpieczeństwa, elementów pompy i rozdzielacza, filtrów i łożysk.
- Układ elektryczny – remont kapitalny silnika wózka widłowego nie może obejść się bez usunięcia usterek układu elektrycznego. Wymiana przewodów, żarówek, świateł, elementów ładowania i wspomagania, bezpieczników, przełączników oraz czujników to podstawowe czynności naprawcze. Natomiast w wózkach z napędem elektrycznym, regeneracji lub wymianie może podlegać bateria oraz pozostałe elementy elektryczne – w zależności od zużycia.
- Maszt i mechanizm podnoszenia – w układach podnoszenia zużyciu ulegają również ogniwa łańcuchów, które w każdej chwili mogą się zerwać. W przypadku „zmęczenia materiału”, może dojść także do pęknięcia konstrukcji masztu lub wideł. W takim przypadku zostają one precyzyjnie zaspawane lub wymienione. Czynności remontowe obejmują również naprawę karetki, ramy ruchomej oraz pozostałych elementów, które uległy zużyciu.
Remont kapitalny silnika wózka widłowego przeprowadzany jest na podstawie dokładnej oceny stanu poszczególnych części przez specjalistów. W niektórych przypadkach wystarczy tylko regeneracja, podczas gdy w innych konieczna jest całkowita wymiana.